Nieuws en Pers Pers a.s.r. introduceert duurzaam variabel pensioen
Pers Utrecht 27 november 2019 09:00 EU/Amsterdam

a.s.r. introduceert duurzaam variabel pensioen

a.s.r. introduceert het variabel pensioen. Met het variabel pensioen biedt a.s.r. klanten een duurzaam product voor de uitkeringsfase van hun pensioen, met een goede balans tussen rendement en risico. Klanten kunnen zowel voor de opbouwfase als de uitkeringsfase terecht bij a.s.r. Hiermee zet a.s.r. in op een langetermijnrelatie met de klant. Deze heeft de keuze uit twee varianten: ‘zicht op groei’ en ‘een hogere start’.

Met het variabel pensioen introduceert a.s.r. een alternatief voor het vast pensioen. Deze vorm biedt een keuze voor mensen die met hun pensioenkapitaal willen blijven beleggen na de pensioendatum, met de kans op een hoger pensioen. a.s.r. biedt twee varianten: ‘zicht op groei’, bedoeld voor mensen die voorzichtig willen beginnen, en ‘een hogere start’, bedoeld voor de groep die meteen wil starten met een extra hoog pensioen en daarmee een voorschot neemt op een later te verwachten rendement.

De hoogte van het variabele pensioen staat voor één jaar vast. Ieder jaar berekent a.s.r. de hoogte van het pensioen opnieuw. Deze hangt af van de waarde van de beleggingen, de rente en de levensverwachting. Het beleggingsresultaat wordt gespreid, om zo te proberen grote schommelingen te voorkomen. Bij het berekenen van het jaarlijkse pensioen gaat a.s.r. daarom uit van een gemiddeld rendement van de laatste drie jaar.

Bij de samenstelling van de beleggingen wordt gekeken naar een goede spreiding over beleggingscategorieën en er wordt ten minste jaarlijks een scenario-analyse gemaakt. Dit om te beoordelen of het beleggingsbeleid nog genoeg aansluit op de marktomstandigheden.

Folkert Pama, directeur sales en klantbediening bij a.s.r. pensioenen: ‘Met het variabel pensioen van a.s.r. bieden we klanten een mooi nieuw product voor de periode na pensioendatum. Een belangrijk onderdeel van het variabel pensioen van a.s.r. is het duurzame karakter. Doordat a.s.r. producten aanbiedt in zowel de opbouwfase als de uitkeringsfase en deze in elkaar laat overlopen, bieden we een meerwaarde voor onze klanten.’

Pensioenen