Nieuws en Pers Pers De Efteling eerste klant Het nederlandse pensioenfonds
Pers Utrecht 03 oktober 2016 08:00 EU/Amsterdam

De Efteling eerste klant Het nederlandse pensioenfonds

Attractiepark De Efteling brengt zijn pensioenuitvoering onder bij Het nederlandse pensioenfonds (Hnpf). Het gaat om bijna 2000 deelnemers en een totaal belegd vermogen van € 140 miljoen onder voorbehoud van goedkeuring van de collectieve waarde overdracht door De Nederlandsche Bank (DNB). Het nederlandse pensioenfonds is een algemeen pensioenfonds en is een initiatief van a.s.r. Het nederlandse pensioenfonds ontving op 30 september jl. de vergunning van DNB.

De Efteling is de eerste klant van de open DB-kring waarbij ook andere ondernemingen kunnen aansluiten. Daarnaast biedt Het nederlandse pensioenfonds maatwerk kringen. Het nederlandse pensioenfonds werkt voor haar vermogensbeheer samen met partijen die veel expertise hebben als vermogensbeheerders. Zo wordt a.s.r. vermogensbeheer verantwoordelijk voor operationeel vermogensbeheer en Kempen Capital Management voor fiduciair management.

José Suarez Menendez, voorzitter Het nederlandse pensioenfonds:‘We zijn als bestuur verheugd dat we na alle voorbereidingen de vergunning van DNB hebben ontvangen en met De Efteling een vliegende start kunnen maken. Wij zijn ervan overtuigd dat we met a.s.r. als pensioenuitvoerder en operationeel vermogensbeheerder en met de expertise van Kempen Capital Management als fiduciair vermogensbeheerder betrouwbare uitbestedingspartners hebben gevonden die opereren in een heldere rolverdeling. Zo kunnen we bedrijven en pensioenfondsen goede pensioenoplossingen bieden die onderscheidend zijn in de markt. We zijn trots dat we direct zo’n mooie toetreder als De Efteling kunnen aankondigen, die gelooft in waar wij voor staan: het pensioen realiseren dat werkgever en deelnemer hebben afgesproken en waarvan de waarde door de deelnemer wordt begrepen.’

Daan van Baarsen, CFO De Efteling:‘Om als De Efteling onze gast zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, is het essentieel om tevreden medewerkers te hebben. Met onze deelname aan Het nederlandse pensioenfonds zijn we er van overtuigd de beste keuze te hebben gemaakt voor zowel onze medewerkers, als voor De Efteling als organisatie. Het typisch Nederlandse karakter van het pensioenfonds sluit daarbij mooi aan bij de oer-Hollandse wortels van het merk De Efteling.’

Het nederlandse pensioenfonds is een initiatief van a.s.r. maar opereert volledig onafhankelijk. Het pensioenfonds staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en wordt bestuurd door een onafhankelijk bestuur.

Michel Verwoest, lid Raad van Bestuur a.s.r.:‘Na intensieve voorbereiding zijn we blij dat Het nederlandse pensioenfonds van start kan gaan met een prachtige eerste klant. a.s.r. is een verzekeraar die helpt door te doen en continu kijkt hoe dat nog beter kan, zoals met een duurzaam beleggingsbeleid van a.s.r. vermogensbeheer. Bij Het nederlandse pensioenfonds kunnen werkgevers en pensioenfondsen een passende collectieve pensioenregeling vinden. Daarnaast biedt a.s.r. zelf ook nog pensioenverzekeringen aan (db/dc) en beschikbare premieregelingen via de premiepensioeninstelling. Met het initiatief voor Hnpf draagt a.s.r. bij aan een duurzame toekomst waarin pensioenoplossingen tegen lage kosten een steeds belangrijkere rol spelen.’

Het Nederlandse pensioenfonds Pensioenen