Nieuws en Pers Pers Helft Nederlanders bedenkt smoes om niet te sporten
Pers Utrecht 04 november 2019 07:00 EU/Amsterdam

Helft Nederlanders bedenkt smoes om niet te sporten

a.s.r. lanceert gezondheidsprogramma voor klanten: a.s.r. Vitality

20191102 beeld asr Vitality800x400

Uit onderzoek blijkt:

  • Bijna de helft bedenkt regelmatig uitvluchten om niet te hoeven sporten
  • 55 procent geeft aan zich ertoe te moeten zetten om te sporten
  • Ruim 47 procent is bereid vaker te sporten als er een (financiële) beloning tegenover staat

Bijna helft Nederlanders verzint minder vaak smoes bij (financiële) beloning

Nederland is een sportland. Toch gebruikt, volgens onderzoek in opdracht van a.s.r., bijna de helft van de ondervraagden wel eens een smoes om niet te hoeven sporten. En meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan zich schuldig te voelen na het gebruik van een smoes. De meest genoemde redenen om niet sportief bezig te zijn, zijn vermoeidheid, niet fit voelen, het weer of werkverplichtingen. Ook geeft 55 procent aan zich ertoe te moeten zetten om te sporten. Dit gedrag verandert in positieve zin als er een (financiële) beloning tegenover staat. Bijna de helft is in dat geval bereid om in beweging te komen. a.s.r. speelt hierop in met a.s.r. Vitality, een bewezen gezondheidsprogramma, dat klanten helpt hun gedrag te veranderen en smoezen voortaan achterwege te laten om niet te bewegen.

a.s.r. haalt wereldwijd gezondheidsprogramma naar Nederland

Vitality is ontwikkeld door de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery en is inmiddels in 22 landen succesvol met ruim 16 miljoen leden. Vitality is een gezondheidsprogramma - gebaseerd op gedragswetenschap - dat klanten op een positieve manier stimuleert om meer te bewegen en gezonder te leven. En om het bewegen ook vol te houden.

a.s.r. gaat dit gezondheidsprogramma samen met Discovery nu ook in Nederland aanbieden aan klanten met een arbeidsongeschiktheids- of een zorgverzekering. Klanten die ervoor kiezen om een lidmaatschap af te sluiten bij a.s.r. Vitality en te gaan bewegen, komen in aanmerking voor week-, maand- en jaarbeloningen. In de vorm van cadeaus en zelfs een gedeeltelijke teruggave van de premie.

Gezonde klanten declareren minder en houden premies betaalbaar

Jos Baeten, CEO a.s.r: ‘Wij willen er niet alleen zijn voor klanten bij ziekte of arbeidsongeschiktheid, maar willen ook helpen bij het voorkomen hiervan. Door mensen te stimuleren om gezonde keuzes te maken en meer te bewegen. Daarom zijn we erg blij dat we met Vitality een wetenschappelijk bewezen gezondheidsprogramma naar Nederland hebben gehaald, waarmee we gezonde keuzes van mensen gaan belonen. a.s.r. Vitality levert voordeel op voor zowel klanten, werkgevers, de samenleving en ook voor a.s.r. Gezonde klanten declareren minder en dat draagt bij aan het betaalbaar houden van de premies.’

‘Wanneer mensen in staat zijn gezonde keuzes te maken, kunnen chronische ziekten worden voorkomen. Een gezondere samenleving betekent lagere zorgbehoeften en -kosten’, aldus Shaun Matisonn, hoofd van Insurance Markets, plaatsvervangend CEO van Vitality Group. ‘Vitality is een krachtig platform voor gedragsverandering, dat deze gezonde keuzes aanmoedigt en met succes de gezondheid van meer dan 16 miljoen mensen in 22 landen verbetert. Wij zijn blij dat we vandaag dit bereik nog verder uitbreiden door Vitality nu ook in Nederland te introduceren.’

Dreamteam van topsporters deelnemers 

Klanten die lid worden van a.s.r. Vitality krijgen support, van onder anderen de Nederlandse topsporters: Gregory Sedoc, meervoudig Nederlands kampioen hordenlopen en atletiekanalist bij Studio Sport, Nicolien Sauerbreij, wereldkampioen en olympisch kampioen snowboarden, Tim de Vries, paralympiër en tweevoudig wereldkampioen handbiken en Suzanne Schulting, Nederlands, wereld- en olympisch kampioen shorttrack.

Er zijn wel 1000 smoesjes om niet te bewegen en op te geven

Bekijk hier de infographic Sport en smoesjes met onder andere 'De drie meest gebruikte smoezen om niet te bewegen en op te geven'

Over a.s.r. Vitality
Vitality is vanaf maandag 4 november beschikbaar. Meer informatie over de inhoud van het programma is te vinden op www.asr.nl/vitality

Corporate Communicatie

Gerelateerde berichten


Contact