Jongeren hechten wél waarde aan een uitvaartverzekering, vergelijkbaar met oudere generaties, maar praten er zelden over. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van a.s.r. onder 1.250 Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar. 6 op de 10 Nederlanders vindt een uitvaartverzekering een relevant product, waarbij het voorkomen van onverwachte kosten voor nabestaanden als belangrijkste reden wordt gegeven. Spaargeld is het meest genoemde alternatief voor wie geen uitvaartverzekering wil.
Ongeveer de helft van de jongeren, Generatie Z, vindt een uitvaartverzekering belangrijk, maar slechts een kwart ziet het regelen van een uitvaart als hun eigen verantwoordelijkheid. Oudere generaties denken daar anders over en beschouwen dit veel nadrukkelijker als een eigen verantwoordelijkheid. Het onderwerp wordt door jongeren bovendien zelden besproken: bijna de helft van de jongeren zegt nooit met vrienden of familie over de eigen uitvaartwensen te praten, terwijl slechts 9% aangeeft dat het regelmatig ter sprake komt. Van de jongeren die een uitvaartverzekering niet belangrijk vinden, zegt ruim een kwart dat zij liever niet te veel stilstaan bij de dood.
a.s.r. ziet dat het merendeel van de uitvaartverzekerden een hogere leeftijd heeft: de gemiddelde leeftijd is 66 jaar. Jongeren (18 t/m 35 jaar) beschikken minder vaak over een uitvaartverzekering. Een oorzaak hiervoor kan zijn dat het afsluiten van een uitvaartverzekering voor kinderen minder gebruikelijk is dan vroeger. Onder de groep kinderen die tot 21 jaar meeverzekerd waren op de polis van hun ouders, ziet a.s.r. over 2024 dat de overgrote meerderheid na het aflopen van de kinderdekking geen eigen verzekering afsluit. Er is dus een hele kleine groep die na het aflopen van de kinderdekking een eigen verzekering afsluit.
Guido Horst, directeur uitvaart bij a.s.r.: ‘Hoewel veel Nederlanders hun uitvaart goed regelen en het belang van een uitvaartverzekering onderschrijven, blijft dit onder jongeren een aandachtspunt. Waar vroeger het hele gezin werd verzekerd, zien we nu vaker crowdfundingacties voor uitvaarten van jonge mensen. Dit onderstreept het belang van een verzekering én van het gesprek aan de keukentafel. Ouders kunnen hierin een sleutelrol spelen. Voor a.s.r. is dit een relevant signaal dat vraagt om een andere benadering en communicatie, zodat het product beter aansluit bij hun gedrag en behoeften en ook meer gaat leven.’
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van a.s.r. door Motivaction onder een representatieve steekproef van de bevolking in Nederland van 18 tot 80 jaar. In totaal zijn 1250 personen ondervraagd, waarvan 109 uit Generatie Z (1996-2010), 285 Millennials (1981-1995), 355 uit Generatie X (1966-1980) en 478 Babyboomers (1946-1965). Het onderzoek vond plaats in de periode 21 augustus tot en met 31 augustus 2025.