De website van a.s.r. maakt gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de website goed te laten werken en om de website, volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Hiermee kun je feedback geven of onze informatie delen op social media. Of om relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
ASR Nederland N.V. is het aanspreekpunt voor de verwerking van persoonsgegevens door de volgende entiteiten en labels: ASR Levensverzekering N.V., ASR Basis Ziektekostenverzekeringen N.V., ASR Aanvullende Ziektekostenverzekeringen N.V., ASR Schadeverzekering N.V., ASR Vermogensbeheer N.V., ASR Real Estate B.V., ASR Vitaliteit en Preventieve Diensten B.V., ASR Vooruit B.V., ASR Premiepensioeninstelling N.V., Ditzo, Ardanta en Loyalis.
Bezoekadres:
Archimedeslaan 10
3584 BA Utrecht
Postadres:
Postbus 2072
3500 HB Utrecht
(a.s.r.) WhatsApp: 0623889539
Telefoon: (030) 257 9111
a.s.r. Vitality en a.s.r. Real Estate hebben een eigen privacyverklaring.
Zie voor meer informatie:
https://www.asr.nl/vitality/privacy en https://asrrealestate.nl/privacyverklaring
ASR Nederland N.V. en al haar merken gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. We houden ons daarbij aan geldende (privacy)wetgeving en aan gedragscodes die daar branchebreed nadere invulling aan geven. Alle medewerkers hebben de eed of belofte afgelegd waarmee ze verklaren dat ze integer en betrouwbaar zullen handelen. Hieronder valt ook geheimhouden hetgeen is toevertrouwd.
Wanneer verwerken wij uw persoonsgegevens?
Deze privacyverklaring is van toepassing op alle persoonsgegevens die de merken van ASR Nederland N.V. van u verwerken als u klant bent, als u onze website bezoekt, onze apps of mijn a.s.r. gebruikt of wanneer u contact opneemt met onze klantenservice. Deze verklaring is ook van toepassing op andere situaties, bijvoorbeeld wanneer u een aanvraag voor een product heeft ingediend maar geen klant bent geworden. Of wanneer uw werkgever voor u een pensioenverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij ons heeft afgesloten. Of wanneer u begunstigde bent of als getuige of benadeelde betrokken bent geweest bij een schadegeval.
Wanneer u of uw werkgever een verzekering of ander (financieel) product of dienst bij één van de merken van ASR Nederland N.V. aanvraagt, vragen wij om uw persoonsgegevens. Deze gegevens verstrekt u of uw werkgever aan ons via uw/zijn adviseur/bemiddelaar (hierna: financieel dienstverlener) of rechtstreeks via bijvoorbeeld de website, e-mail of telefonisch.
Welke gegevens we van u verwerken is afhankelijk van het contact dat we met u hebben:
Als u klant bij ons bent, gebruiken wij uw bankrekeningnummer om betalingen te doen en de verschuldigde bedragen (premie, fee, periodieke inleg of rente) te incasseren. Daarnaast kunnen wij beschikken over uw inkomensgegevens als dat voor één of meerdere van onze financiële producten noodzakelijk is.
Voor sommige producten of diensten hebben wij nog aanvullende informatie van u nodig, bijvoorbeeld uw kenteken bij een autoverzekering of uw beroep bij een inkomensverzekering of hypotheek. Die gegevens hebben wij nodig voor onze dienstverlening aan u of om het risico in te kunnen schatten, de voorwaarden te kunnen vaststellen of eventuele schadeclaims te kunnen beoordelen. Naast de NAW gegevens en de financiële gegevens kunnen wij ook om uw geslacht en geboortedatum vragen indien dat nodig is voor onze dienstverlening.
Voor het accepteren of uitvoeren van onze verzekeringen (waaronder ook de afhandeling van letselschades valt) en andere (financiële) diensten, hebben wij in bepaalde gevallen informatie over uw gezondheid nodig. Soms hebben wij informatie nodig van uw arts. Als wij gegevens van uw arts nodig hebben dan vragen wij daarvoor altijd vooraf uw toestemming. Ten aanzien van gezondheidsgegevens geldt dat deze alleen worden gedeeld met de medische dienst.
Ardanta/Levensverzekeringen
Bij onze aanvragen voor de uitvaartverzekeringen stellen wij gezondheidsvragen. Deze worden middels een beveiligde omgeving gedeeld met medisch een adviseur van a.s.r., zodat wij kunnen beoordelen of wij het risico kunnen verzekeren.
Collectieve inkomensverzekeringen
Voor collectieve inkomensverzekeringen verwerken wij beperkte gezondheidsgegevens, zoals ziekmeldingen, hersteldmeldingen of in welke mate u arbeidsongeschikt bent. Wij krijgen deze gegevens van u, uw werkgever, de arbodienst of het UWV.
Als wij u en uw werkgever ondersteunen bij re-integratie kunnen onze re-integratiemedewerkers ook informatie verwerken over uw beperkingen en mogelijkheden, zodat we u verantwoord kunnen helpen terug te keren in het arbeidsproces.
Letselschade
Om een letselschadeclaim te kunnen beoordelen en behandelen verwerken we uw gezondheidsgegevens. We kunnen uw gegevens delen met andere partijen, zoals letselschadebureaus. Onze medewerkers verwerken alleen gezondheidsgegevens die zij voor de uitvoering van de werkzaamheden nodig hebben.
Alleen de medisch adviseur mag gezondheidsgegevens van u verwerken voor het opstellen van een medisch advies. De medisch adviseur kan daartoe aanvullende gezondheidsgegevens opvragen bij u. De medisch adviseur zal alleen na uw uitdrukkelijke toestemming, indien noodzakelijk met machtiging, gezondheidsgegevens van u verzamelen uit andere bronnen.
Hebt u te maken met bijvoorbeeld een letselschadeclaim? Dan ontvangt u een aparte brochure met daarin een toelichting op het gebruik van uw (gezondheids)gegevens.
Particuliere arbeidsongeschiktheids- of particuliere en zakelijke ongevallenverzekeringen en reisverzekeringen met dekking voor ongevallen
Bij de beoordeling van de gezondheid in verband met het aangaan van een verzekering of een aanspraak op een uitkering vanwege arbeidsongeschiktheid of een ongeval, speelt onze medisch adviseur een centrale rol. Alleen de medisch adviseur en de medewerkers die onder zijn verantwoordelijkheid werken, mogen uw gezondheidsgegevens verwerken. Als de medisch adviseur het voor de beoordeling van uw aanvraag of voor de beoordeling van uw arbeidsongeschiktheid noodzakelijk vindt om gezondheidsgegevens op te vragen bij anderen, zoals bij uw huisarts of behandelend specialist dan vraagt hij/zij u altijd vooraf om toestemming. In de machtiging waarmee u deze toestemming geeft, staat welke gezondheidsgegevens onze medisch adviseur wil opvragen en er staat in bij wie hij de gegevens wil opvragen.
Door ondertekening van de machtiging geeft u toestemming. De medisch adviseur is verantwoordelijk voor het bewaren van uw gezondheidsgegevens. Bij de verwerking van gezondheidsgegevens houden wij ons aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars. Bij de verwerking van gezondheidsgegevens houdt onze medisch adviseur zich aan de Beroepscode voor Geneeskundig Adviseurs werkzaam in Particuliere Verzekeringszaken en/of Personenschadezaken.
Pensioenverzekeringen
Voor collectieve pensioenverzekeringen verwerken we geen gezondheidsgegevens, behalve voor arbeidsongeschiktheidsdekkingen of als u terugkomt op een eerder gemaakte keuze. Als u bijvoorbeeld gekozen hebt om niet deel te nemen aan de Anw-regeling die uw werkgever bij ons aanbiedt, en later toch alsnog deel wilt nemen, dan kunnen we gezondheidswaarborgen van u vragen.
Voor de risicobeoordeling bij schade- en inkomensverzekeringen vragen wij u onder meer bij de aanvraag van een verzekering informatie te verschaffen over uw strafrechtelijk verleden. Wij verwerken ook strafrechtelijke gegevens om fraude en misbruik te voorkomen. Strafrechtelijke feiten die langer dan 8 jaar geleden zijn gebeurd, hoeft u ons niet te melden. Ook hoeft u ons geen strafrechtelijke gegevens te melden als daar door ons niet specifiek naar gevraagd wordt. Strafrechtelijke gegevens op bijvoorbeeld uw aanvraagformulier worden door ons alleen verwerkt door medewerkers die daarvoor geautoriseerd zijn.
In sommige gevallen verwerken wij ook uw burger servicenummer (BSN). Wij verwerken uw BSN alleen als wij daarvoor een wettelijke grondslag hebben.
Wij verwerken gegevens over het contact dat u met ons had om te kunnen zien:
We gebruiken deze gegevens om:
Telefoongesprekken opnemen en bewaren
We nemen chat- en telefoongesprekken op en bewaren deze onder andere voor het verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening, training en coaching van onze medewerkers, het aangaan en uitvoeren van verzekeringsovereenkomsten, het leveren van bewijs en het beoordelen van (de inhoud van) de communicatie (in geval van interpretatiegeschillen of onenigheid hierover), het voorkomen en bestrijden van fraude en het voldoen aan wettelijke verplichtingen. We kunnen opgenomen telefoongesprekken ook automatisch omzetten naar tekst, die vervolgens na analyse zal worden gebruikt ter verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. Opgenomen gesprekken worden niet langer bewaard dan noodzakelijk, de bewaartermijn verschilt per doel waarvoor een gesprek is opgenomen. Indien een gesprek opgenomen is en nog beschikbaar is, heeft u bij een geschil over de inhoud van het opgenomen telefoongesprek het recht om het telefoongesprek te beluisteren of daarvan een transcriptie te ontvangen.
Bij onze zakelijke dienstverlening verwerken wij ook persoonsgegevens; namen van contactpersonen, aandeelhouders of UBO’s (‘ultimate beneficial owner’ oftewel ‘uiteindelijke belanghebbende’) van een bedrijf. Op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme en sanctieregelgeving moeten wij vaststellen wie UBO’s van onze zakelijke klanten en van onze leveranciers zijn.
In de meeste gevallen krijgen wij de gegevens rechtstreeks van u. Naast de informatie die wij van u krijgen, kunnen we ook gegevens van derden ontvangen en verwerken, bijvoorbeeld van uw werkgever, adviseur of andere (externe) partijen zoals Centraal Bureau voor Statistiek (CBS), Stichting Centrale Informatie Systeem (CIS), Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), Bureau Kredietregistratie (BKR), Basisadministratie Personen (BRP), Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV), IDIN, arbodiensten, marktonderzoeksbureaus of dataverrijkingsbureaus.
Voor schadeverzekeringen maken we gebruik van FRISS. FRISS maakt gebruik van verschillende bronnen zoals kredietinformatiebureaus. Wij gebruiken deze gegevens bijvoorbeeld om bij een aanvraag het risico te beoordelen, om gegevens actueel te houden, om fraude te bestrijden en in het kader van de instandhouding van de verzekering.
Ook kunt u toestemming geven aan a.s.r. om gegevens te laten verzamelen via de Ockto app, waarbij wij informatie van derden ontvangen en verwerken van bijvoorbeeld de Belastingdienst, UWV, Overheid.nl en mijnpensioenoverzicht.nl.
We leggen in ons verwerkingenregister vast van welke derden (bronnen) we gegevens hebben ontvangen als deze bronnen bij ons bekend zijn.
Uw bezoek aan onze websites en apps
We leggen gegevens vast over uw bezoek aan onze websites of apps, bijvoorbeeld welke pagina’s u heeft bezocht, wanneer u heeft ingelogd in de mijnomgeving of welke zoekopdrachten u heeft gegeven. Hiermee kunnen we bij een volgend bezoek aan onze site beter inspelen op uw persoonlijke ervaring. Wij kunnen deze gegevens ook gebruiken voor marketingdoeleinden. Wij doen dit onder ander door het plaatsen van cookies. Wij verwerken daarbij ook uw IP-adres.
Doeleinden voor de verwerking van persoonsgegevens zijn:
We gebruiken uw persoonsgegevens onder meer om contact met u op te nemen om te onderzoeken of u klant bij ons kunt worden of blijven, om overleg te voeren over de producten of diensten die u bij ons afneemt, om wijzigingen in uw persoonsgegevens door te voeren of om u (financieel) inzicht en handelingsperspectief te geven via het platform ‘Ik denk vooruit’.
We kunnen uw gegevens gebruiken om uw producten - of de producten van uw werkgever, zoals verzuimverzekeringen - te beheren en claims, declaraties, schades en klachten af te handelen of uw order te ontvangen, door te geven en te laten uitvoeren.
Wilt u liever geen persoonlijke aanbiedingen ontvangen? Laat het ons weten.
We gebruiken uw persoonsgegevens ook om onze producten en diensten te verbeteren en ons aanbod af te stemmen op uw wensen en behoeften.
Dat doen we door ze te combineren en te analyseren. Die analyses brengen ons op nieuwe ideeën en betere oplossingen. Zo kunnen we met behulp van deze analyses:
Bij de opsporing van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik leggen we ook persoonsgegevens vast. Hiervoor kunnen we gegevens uitwisselen binnen a.s.r., met andere financiële instellingen of met externe onderzoekbureaus. Hierbij houden wij ons aan het Protocol Verzekeraars en Criminaliteit en het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Bij het PIFI zijn o.a. betrokken het Verbond van Verzekeraars, de Nederlandse Vereniging van Banken, de Stichting Fraudebestrijding Hypotheken, de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland en Zorgverzekeraars Nederland. Indien er sprake is van een persoonlijk onderzoek in verband met een verzekering, dan houden we ons aan de regels uit de Gedragscode persoonlijk onderzoek.
Gebeurtenissenadministratie
Om de veiligheid en integriteit van de verschillende labels binnen a.s.r. te bewaken, gebruiken wij een Centrale Gebeurtenissenadministratie. In deze database worden (persoons)gegevens opgeslagen die ten aanzien van bepaalde gebeurtenissen onze speciale aandacht vragen. Gegevens uit de Centrale Gebeurtenissenadministratie zijn alleen toegankelijk via onze afdeling Veiligheidszaken, Speciale Zaken of andere daartoe geautoriseerde medewerkers.
Wij verwerken uw persoonsgegevens op basis van één van de onderstaande wettelijke grondslagen:
Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens en nemen de nodige technische en organisatorische maatregelen om een passend beschermingsniveau te waarborgen. We hebben technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. We besteden veel aandacht aan een optimale beveiliging van onze systemen waarin persoonsgegevens worden opgeslagen. Denk daarbij aan maatregelen om onze website en IT-systemen veilig te gebruiken en misbruik te voorkomen. Maar ook aan beveiliging van fysieke ruimtes waar persoonsgegevens zijn opgeslagen. De veiligheid van ons dataverkeer houden wij 24 uur per dag in de gaten. Wij hebben een informatiebeveiligingsbeleid en zorgen voor training van onze medewerkers op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens. Alleen geautoriseerde medewerkers die toegang moeten hebben tot uw gegevens kunnen uw gegevens inzien en verwerken. Al onze medewerkers hebben de eed of belofte afgelegd. Medewerkers beloven of verklaren hierbij dat ze zich houden aan de wet- en regelgeving en gedragscodes en integer zullen handelen. In bepaalde gevallen (bijvoorbeeld voor toegang tot bijzondere persoonsgegevens) moeten medewerkers eerst een extra geheimhoudingsverklaring ondertekenen alvorens toegang te krijgen.
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig. In sommige gevallen bepaalt de wet hoe lang wij gegevens mogen of moeten bewaren. In andere gevallen hebben wij zelf op basis van wet- en regelgeving bepaald hoe lang wij uw gegevens nodig hebben. Wij hebben hiervoor een uitgebreid bewaartermijnenbeleid opgesteld.
Polis-/klantdossiers bijvoorbeeld bewaren we minimaal 7 jaar na het beëindigen van de relatie met a.s.r. Voor meer informatie over de specifieke bewaartermijnen kunt contact met ons opnemen.
We verstrekken alleen persoonsgegevens aan derden als dit op grond van de wet is toegestaan en noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering van a.s.r.
Bent u klant van een van de merken of entiteiten die onder ASR Nederland N.V. vallen? Dan kunnen wij uw persoonsgegevens uitwisselen met één van de andere merken of entiteiten van ASR Nederland N.V. Dit doen wij bijvoorbeeld om administratieve redenen, voor een verantwoord acceptatiebeleid of om fraude te voorkomen en te bestrijden.
Daarnaast wisselen we tussen de verschillende afdelingen van ASR Nederland N.V. persoonsgegevens uit bijvoorbeeld voor de verwerking van uw aanvraag of om een overzicht te krijgen van de producten en diensten die u bij ons hebt. We kunnen u hierdoor beter van dienst zijn, zo hoeft u maar één keer een adreswijziging door te geven.
Mogelijk ontvangt u aanbiedingen voor andere producten van de merken die onder ASR Nederland N.V. vallen. Als u geen aanbiedingen voor andere producten wilt, kunt u dat bij ons aangeven. Wanneer u een adviseur hebt, ontvangt u doorgaans alleen berichten van ons in overleg met uw adviseur (zie ook c.).
Uw persoonsgegevens worden opgeslagen in de centrale klantenadministratie van a.s.r. Het opslaan van die persoonsgegevens in de centrale klantenadministratie gebeurt voor interne administratieve doeleinden, waaronder het matchen van uw gegevens. Dit betekent dat wij controleren of bij de verschillende bedrijfsonderdelen dezelfde gegevens van u worden gebruikt. Het is belangrijk om te controleren dat wij de juiste gegevens van u hebben. Door het matchen van gegevens kunnen wij efficiënter werken en u beter van dienst zijn.
Als dat wettelijk is toegestaan kunnen wij de persoonsgegevens die nodig zijn voor de dienstverlening uitwisselen met uw adviseur/assurantiebemiddelaar. Wij doen dit zolang u een overeenkomst met ons heeft. Soms hebben wij daarvoor uw toestemming nodig. Uw bemiddelaar is zelf verantwoordelijk voor het verwerken van uw persoonsgegevens. Als uw werkgever een bemiddelaar of adviseur heeft ingeschakeld, wisselen we ook met hen persoonsgegevens uit. Met als doel de activatie van mijn a.s.r. kunnen we uw e-mailadres van uw adviseur/bemiddelaar verkrijgen.
Als (zorg-)verzekeraar wisselen wij soms gegevens uit om schade of kosten die wij vergoed hebben te verhalen, bijvoorbeeld op uw reisverzekeraar als die óók dekking biedt naast uw basis- of aanvullende verzekering, of op de aansprakelijkheidsverzekeraar van een andere persoon, die de schade of kosten veroorzaakt heeft.
Wij schakelen andere bedrijven in om diensten voor ons uit te voeren die te maken hebben met onze dienstverlening. Dit zijn bijvoorbeeld een incassobureau, een expertisebureau, een arbodienst of een herverzekeraar. Wij delen ook gegevens met de Alarmcentrale als uitvoerder van (pech)hulpverlening. Wanneer u een rechtsbijstandverzekering bij a.s.r. hebt afgesloten, delen wij uw gegevens met DAS als uitvoerder van de rechtsbijstand. Wanneer u een zorgverzekering bij a.s.r. heeft afgesloten, delen wij uw persoonsgegevens, maar geen bijzondere persoonsgegevens (zoals gezondheidsgegevens), met Zorgdomein ter bevordering van de verwijsstromen door zorgaanbieders naar andere zorgaanbieders. Met alle partijen leggen wij afspraken vast om uw privacy te waarborgen.
Wij kunnen ook de verwerking van persoonsgegevens uitbesteden aan derde partijen bijvoorbeeld (IT-) dienstverleners voor onderhoud en supportfuncties. Deze (IT-)dienstverleners worden in de meeste gevallen beschouwd als verwerker omdat zij geen zelfstandige zeggenschap hebben over de persoonsgegevens die in het kader van de dienstverlening door a.s.r. aan de IT dienstverlener ter beschikking worden gesteld. ASR Nederland N.V. blijft in die situaties verantwoordelijk voor een zorgvuldige verwerking van uw persoonsgegevens.
Voor een verantwoord acceptatie- en risicobeleid en om fraude te voorkomen, leggen wij uw persoonsgegevens vast in en raadplegen we het Centraal Informatie Systeem van Stichting CIS te Den Haag. In dit register leggen wij onder meer uw claims vast. Wij houden ons daarbij aan de regels van het CIS gebruikersprotocol. Met verzekeraars aangesloten bij CIS kunnen we, onder strikte voorwaarden, onderling informatie uitwisselen via Stichting CIS. Wij raadplegen dit register in het acceptatieproces en bij een eventuele claimmelding. Meer informatie hierover en het privacyreglement van CIS vindt u op de website van Stichting CIS.
Financiële instellingen kunnen gedragingen van (rechts)personen die hebben geleid of kunnen leiden tot benadeling van financiële instellingen vastleggen in een Incidentenregister. Aan dit Incidentenregister is een Extern Verwijzingsregister gekoppeld. Dit Extern Verwijzingsregister bevat uitsluitend verwijzingsgegevens (bijvoorbeeld een naam en geboortedatum of KvK-nummer) naar het incidentenregister die onder strikte voorwaarden mogen worden opgenomen conform het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI). Iedere financiële instelling die aangesloten is bij een van de deelnemende brancheverenigingen heeft toegang tot (een deel van) het Externe Verwijzingsregister.
U hebt het recht om ons te vragen welke persoonsgegevens wij van u verwerken en om onjuiste gegevens te laten aanpassen.
Wij stellen controlevragen of vragen om een kopie van uw identiteitsbewijs* om u te identificeren. Na identificatie ontvangt u binnen vier weken reactie van ons.
Het recht om vergeten te worden, is geen absoluut recht. Wij kunnen besluiten niet aan uw verzoek te voldoen en uw gegevens niet te wissen als uw verzoek niet gebaseerd is op één van de bovenstaande gronden, of (i) om het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie te kunnen uitoefenen; (ii) om een wettelijke verlichting na te komen; of (iii) voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.
Als wij niet voldoen aan uw verzoek om uw persoonsgegevens te laten wissen, informeren wij u over de redenen waarom wij niet aan uw verzoek zullen voldoen.
U heeft het recht om u af te melden voor nieuwsbrieven of persoonlijke aanbiedingen over onze verzekeringen en andere (financiële) diensten. In commerciële aanbiedingen vermelden wij altijd een afmeldmogelijkheid. Onze medewerkers kunnen u bellen voor commerciële doelen. Wij houden ons hierbij aan de regels van het Bel-me-niet register. Op de website www.bel-me-niet.nl kunt u uw telefoonnummer afmelden voor commerciële telefoongesprekken en kunt u meer lezen over het Bel-me-niet-register. Blokkades in het Bel-me-niet Register gelden alleen voor bedrijven en organisaties waar u geen relatie mee heeft. Ook al bent u ingeschreven in het Bel-me-niet Register, dan mag u toch nog gebeld worden door bedrijven of organisaties van wie u klant bent (geweest) voor een vergelijkbaar product of dienst. (Bron: bel-me-niet.nl)
Voordat wij via e-mail met u communiceren vragen wij u toestemming daarvoor, tenzij u deze toestemming al eerder gegeven heeft.
Als u via uw werkgever een pensioenverzekering bij ons hebt, vragen we u geen toestemming voor communicatie via e-mail met u, omdat de wetgever voor pensioenverzekeringen digitale communicatie als uitgangspunt heeft gekozen.
U kunt er voor kiezen om met ons te chatten op onze website of contact op te nemen via onze social-mediapagina’s zoals Facebook, LinkedIn en Twitter of via WhatsApp. Als u ons benadert via één van deze kanalen, bewaren wij de gegevens die u via deze kanalen aan ons verstrekt in een beveiligde omgeving. Om te kunnen reageren op persoonlijke vragen in uw social-mediabericht vragen wij in een persoonlijk bericht (direct message of e-mail) om uw contactgegevens met ons te delen. Wij kunnen dan controleren of we met de juiste persoon in gesprek zijn.
Op de gegevens die wij van u krijgen via deze platforms is deze privacyverklaring van toepassing. Het gebruik van social media is uw eigen verantwoordelijkheid. Deze privacyverklaring is niet van toepassing op de wijze waarop social-mediaplatforms omgaan met de door u verstrekte persoonsgegevens. We wijzen u erop dat veel social-mediaplatforms buiten de Europese Unie zijn gevestigd en gegevens opslaan buiten de Europese Unie. De privacywetgeving van de Europese Unie geldt dan meestal niet. We raden u aan om de privacyverklaring van deze social-mediakanalen te raadplegen voor meer informatie over de wijze waarop zij uw persoonsgegevens verwerken.
Profiling
Wij maken profielen van onze klanten op basis van de gegevens die we verzamelen met als doel om deze gegevens te analyseren en op die manier onder meer risico’s te beheersen, verbanden te leggen, en inzicht te krijgen in (toekomstige) handelingen en voorkeuren. Daar kunnen we dan op inspelen. Bijvoorbeeld door aan de hand van deze gegevens de premie in te schatten of klanten gerichte reclame/informatie te sturen. We houden ons hierbij aan wet- en regelgeving. Dit betekent o.a. dat we vooraf toestemming vragen als dat wettelijk verplicht is. Bijvoorbeeld in geval van profiling op grond van bijzondere persoonsgegevens.
Geautomatiseerde besluitvorming
Uw aanvraag voor een aantal producten – zoals een autoverzekering, een overlijdensrisicoverzekering – beoordelen wij via een geautomatiseerd proces. De door u ingevulde gegevens worden automatisch getoetst aan onze acceptatiecriteria. We controleren daarbij of deze gegevens juist zijn. Daarnaast toetsen wij uw aanvraag aan een aantal fraude indicatoren en maken we op basis van de door u ingevulde gegevens en gegevens uit (openbare) bronnen een risico-inschatting. Deze toetsing kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de hoogte van uw premie. Indien er een afwijking in het reguliere aanvraagproces plaatsvindt, wordt deze afwijking altijd beoordeeld door een medewerker van a.s.r. Als u het niet eens bent met een automatisch besluit, kunt u vragen naar de redenen en ook bezwaar maken. De beoordeling gebeurt dan altijd door een mens.
Een aantal instanties houdt toezicht op hoe we persoonsgegevens verwerken:
a.s.r.
T.a.v. de Functionaris Gegevensbescherming
Afdeling Integriteit
Postbus 2072
3500 HB Utrecht
Hebt u klachten over privacy, dan kunt u contact met ons opnemen via het klachtenformulier op onze website. Ook kunt u altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl tel. 0900-2001201).
Privacyverklaring voor het laatst aangepast 25 juli 2022.