Nieuws en Pers Pers a.s.r. zet verder in op de energietransitie met aankoop windpark Nieuwe Hemweg
Pers Utrecht 04 april 2022 10:00 EU/Amsterdam

a.s.r. zet verder in op de energietransitie met aankoop windpark Nieuwe Hemweg

a.s.r. heeft windpark Nieuwe Hemweg in het havengebied van Amsterdam aangekocht van Vattenfall. Het windpark is vorig jaar opgeleverd en heeft in totaal zes nieuwe windturbines. Windpark Nieuwe Hemweg is het derde windpark dat a.s.r. real estate aankoopt namens a.s.r. en hiermee versterkt a.s.r. haar bijdrage aan de energietransitie en een duurzame leefomgeving.

Duurzame energie

In totaal hebben de zes windturbines een gezamenlijk vermogen van 13,2 MW. Dit staat gelijk aan het energieverbruik van circa 10.000 huishoudens en is aanzienlijk meer ten opzichte van de acht vervangen windturbines in het havengebied. Vattenfall zal na de verkoop de stroom blijven afnemen die de turbines produceren. Deze belegging valt binnen de doelstelling van a.s.r. om aan het eind van 2024 voor € 4,5 miljard in impact beleggingen te hebben geïnvesteerd.

Dick Gort, CEO a.s.r. real estate: ‘a.s.r. wil toonaangevend zijn in duurzaam ondernemen binnen de financiële sector. Ik ben er trots op dat we inmiddels drie windparken hebben aangekocht en daarmee ons aandeel vergroten in duurzame energieprojecten waarin we investeren namens a.s.r. Samen met windpark Jaap Rodenburg in Almere en een deel van Ariane windpark in de Wieringermeer, hebben we straks drie operationele windparken in eigendom. Ook naar de toekomst toe blijven we ons richten op duurzame energiebronnen die bijdragen aan de energietransitie en een duurzame leefomgeving.’

Title: Over windpark Nieuwe Hemweg

Windpark Nieuwe Hemweg kenmerkt zich door de unieke locatie en samenwerking. NS is eigenaar van de grond waarop windmolens staan. Vattenfall bouwde het windpark en de grond daaromheen is van ProRail. Het is het eerste windpark in Nederland direct naast een opstelterrein voor treinen. Het windpark is op 7 juli 2021 geopend. Vattenfall verving de acht oude turbines door zes krachtigere windturbines op het terrein van NS in de Amsterdamse haven.

MVO asr real estate