Nieuws en Pers Pers a.s.r. verkoopt Knab aan BAWAG Group AG
Pers Utrecht 01 februari 2024 07:00 EU/Amsterdam

a.s.r. verkoopt Knab aan BAWAG Group AG

ASR Nederland N.V. (a.s.r.) heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van Knab aan BAWAG Group AG voor een bedrag van € 510 miljoen (de Transactie).

Knab is onderdeel van a.s.r. sinds de transactie met Aegon, zoals aangekondigd in oktober 2022 en afgerond op 4 juli 2023. Na een uitvoerige strategische evaluatie van Knabs activiteiten, in combinatie met een beoordeling van het voorstel van BAWAG, is a.s.r. van mening dat de toekomst van Knab en de dienstverlening aan haar klanten beter gediend zijn door onderdeel te zijn van BAWAG. Hoewel de bankactiviteiten van Knab onderdeel zijn van a.s.r., worden deze redelijk onafhankelijk van de verzekeringsactiviteiten van de a.s.r. groep beheerd. Daarom is de verwachting dat de ontvlechting soepel zal verlopen.

Aanvullend op de overeenkomst met BAWAG over de verkoop van Knab is een overeenkomst gesloten om op enig moment na closing van de Transactie het beheer van hypotheken op de balans van Knab uit te kunnen voeren, voor een aanvullende vergoeding van € 80 miljoen aan a.s.r.

Jos Baeten, CEO van a.s.r.: ‘De aankondiging vandaag is een belangrijke stap voor Knab en van grote waarde voor alle betrokken stakeholders. Ik bedank de collega's van Knab voor hun bijdrage aan het succes van het bedrijf door de jaren heen. BAWAG is een sterke Europese bankengroep, met een robuuste kapitaalpositie en uitgebreide bancaire expertise. Samen met BAWAG kan Knab haar positie in de Nederlandse markt verder versterken en biedt deze transactie kansen voor haar medewerkers. a.s.r. zal zich blijven richten op een succesvolle integratie van de activiteiten van het voormalige Aegon Nederland. Daarbij is het nog steeds onze ambitie om een leidende verzekeraar in de Nederlandse verzekeringsindustrie en de beste financiële dienstverlener van Nederland te worden.’

De transactie heeft een positief effect op de Solvency II-ratio van a.s.r. van ongeveer 13%-punt. Knab heeft ongeveer € 64 miljoen bijgedragen aan de OCC van a.s.r. in 2023. a.s.r. organiseert eind juni 2024 een Capital Markets Day waarin onder meer een update gegeven wordt over het kapitaalbeheer. De opbrengst van de Transactie maakt deel uit van het kapitaalbeheerplan.

De afronding van de Transactie wordt verwacht in de tweede helft van 2024. Tot de afronding van de Transactie verandert er niets voor klanten en medewerkers van Knab. De Transactie is afhankelijk van goedkeuring door de relevante toezichthouders en advies van de Centrale Ondernemingsraad van a.s.r.

Over Knab
Knab is de online bank voor zelfstandigen. De bank heeft bijna 400.000 klanten, waaronder veel zelfstandigen. Knab stelt klanten in staat om zelf bewuste keuzes te maken voor een gezonde financiële toekomst. Eén op de drie zzp’ers die als zelfstandige is begonnen en een zakelijke bankrekening heeft geopend, heeft deze in 2023 bij Knab geopend. Dit aantal is sinds de oprichting van Knab elk jaar gestegen. In de eerste helft van 2023 heeft Knab een netto resultaat van 64,5 miljoen euro gerapporteerd.

Over BAWAG Group AG
BAWAG Group AG is een beursgenoteerde holding met het hoofdkantoor in Wenen, Oostenrijk. BAWAG Group AG bedient 2,1 miljoen klanten uit de retail-, kleinzakelijke, zakelijke, vastgoed- en publieke sector in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland, West-Europa en de Verenigde Staten. De Groep is actief onder verschillende merknamen en via verschillende kanalen en biedt uitgebreide producten en diensten aan op het gebied van sparen, betalen, lenen, leasen, beleggen, building society, factoring en verzekeringen. Ons doel is het leveren van eenvoudige, transparante en betaalbare financiële producten en diensten die onze klanten nodig hebben. De Investor Relations website van BAWAG Group https://www.bawaggroup.com/ir bevat meer informatie, waaronder financiële en andere informatie voor investeerders.

Corporate Communicatie